Tuesday, January 05, 2010

Dopklänningen

Denna otroligt vackra dopklänning har följt vår släkt genom tiderna. All spets handsydd, innerklänning av flanell och spetsklänningen sydda för hand. Jag önskar att jag visste lite mer om historiken med det ska jag ta reda på. Tror att min mor Molly född Ganslandt var den första att döpas i den. Hon föddes 1911. Sedan har barn, barnbarn och nu barnbarnsbarn till Molly döpts i den. Vi skriver nu 2010, dvs nästan 100 år gammal är klänningen. På en av bilderna syns Molly på en målning. Hon var då 3 år gammal.

































3 comments:

Eva Agnes said...
This comment has been removed by the author.
Eva Agnes said...

Så otroligt fina kort du har tagit av dopklännigen.
Jag vet inte mer än du; att mor Molly var den första som döptes i den. Sedan Gertrud, Günter och Eugen.
Den gick sedan till mor och så döptes Per, Eva och Marie i den.
Sedan var det barnbarnen dina Ann och Sara. Mina Ingela och Jesper. Pers barn är inte döpta.
Ska han döpas? Det hoppas jag.
Kramar Sister

Eva Agnes said...

Jag är ju alldeles osansad. Jag glömde Victor och Hampus. De är också döpta i den klänningen.
Kram igen.